Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe verkoop ik mijn boek?

+4
Ghislaine
Martine
Wolf
Chap
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Chap zo sep 26 2010, 15:37

Als het om schrijvers gaat zie je in de praktijk dat er, naast enthousiasme en plezier ook 3 probleemgroepen zijn:

1. De groep schrijvers die schrijven erg leuk vinden, maar die het maar niet lukt om een manuscript op papier te krijgen, laat staan dat het uitgegeven kan worden. Daarnaast natuurlijk ook schrijvers die lekker aan het schrijven zijn en die het niets uitmaakt of het af is, maar dat is geen probleemgroep.

2. De groep schrijvers die trots zijn op een afgerond manuscript, maar die het maar niet lukt om dat manuscript uitgegeven te krijgen en/of schrijvers waarvoor uitgeven in eigen beheer geen optie is.

3. De groep schrijvers die wel zo ver zijn dat het boek is uitgegeven ( wel of niet in eigen beheer ) maar waarvoor het maar niet lukt om voldoende aandacht te krijgen en waarvoor de lezerskring beperkt blijft tot enkele naaste familieleden en vrienden.

Het gaat nu even om die laatste groep. Via de recensie-activiteit op Schrijverspunt zien we dat er soms prachtige boeken zijn uitgegeven, die echter, om de bekende redenen, geen enkele aandacht krijgen en die maar niemand wil kopen. Dat is erg jammer. Jammer voor de schrijver, maar ook jammer voor zoekende lezers. Via een kleine poll op Schrijverspunt is te zien dat er toch een groep lezers aangeeft dat ze best wel een boek van een minder bekende schrijver zouden willen kopen.

De praktijk is echter anders.

Roept voor ons de vraag op: Hoe kunnen we dit veranderen?

Daarom hier de uitnodiging om suggesties te doen. Maakt niet uit hoe gek, laat ze eens horen. Als het ons wat lijkt gaan we gewoon proberen of we er wat mee kunnen doen. En dan zien we wel.

Dus laat hier eens horen/lezen hoe jij denkt meer aandacht te kunnen krijgen voor werk van ( nog ) minder bekende schrijvers. scratch
Chap
Chap
Schrijverspunt
Schrijverspunt

Man
Registratie datum : 19-08-09

http://www.schrijverspunt.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Wolf zo sep 26 2010, 19:31

De reden dat ik (bijna) geen boeken uit eigen beheer en POD uitgevers lees, is omdat daar alles wordt uitgegeven en daar dus hele slechte boeken tussen zitten. Als ze dan bijv. in de bibliotheek zouden staan, zou ik het lenen en als ik het dan goed zou vinden, zou ik het best kopen, maar ik ga niet zomaar die gok wagen. Het kan best dat er goede boeken tussen zitten, maar dat weet je niet met alleen maar de achterkant.

Wat jullie nu doen, recensies schrijven is op zich goed, maar lastig als je niet weet of je dezelfde mening als de resescent hebt. Dus mijn voorstel is, laat een bladzijde of 2/3 van het boek digitaal te downloaden zijn (voor mijn part voor een symboolbedrag van 50 cent) en als mensen dat raakt, dat ze het kunnen kopen, met aftrekking van die 50 cent. Is dat wat?
Wolf
Wolf
Creatieve Spammer
Creatieve Spammer

Vrouw
Waterman Paard
Leeftijd : 34
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Martine zo sep 26 2010, 22:19

Voor mij geldt ongeveer hetzelfde als wat Wolf omschrijft. Zelf koop ik bijna al mijn boeken in de winkel. Boeken die ik via internet koop, zijn meestal boeken uit een serie waarvan ik al een boek heb gelezen.
Nu lees ik meestal alleen fantasyboeken, maar ik kijk meestal toch naar alle boeken die daar staan. Helaas staan hier in de boekenwinkel alleen boeken van grote uitgevers.

Eigenlijk zouden boekenwinkels de mogelijkheid moeten bieden voor plaatselijke schrijvers om hun boek daar tijdelijk te laten verkopen. Door het boek van voor en achter te kunnen bekijken en een eventueel wat pagina's door te lezen koop je een boek eerder dan als je het nog nooit gezien hebt.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Chap ma sep 27 2010, 01:21

Wolf schreef:Wat jullie nu doen, recensies schrijven is op zich goed, maar lastig als je niet weet of je dezelfde mening als de resescent hebt. Dus mijn voorstel is, laat een bladzijde of 2/3 van het boek digitaal te downloaden zijn (voor mijn part voor een symboolbedrag van 50 cent) en als mensen dat raakt, dat ze het kunnen kopen, met aftrekking van die 50 cent. Is dat wat?

Leuke reactie en ik begrijp wat je zegt. Fysiek een boek beoordelen is meestal het prettigst, maar goed dat lukt dus niet op het internet. Vandaar dat we ook mede begonnen zijn met het plaatsen van recensies. Daardoor heb je in ieder geval alweer een beter beeld. Sinds kort plaatsen we ook boekfragmenten op de site. Dat ligt een beetje in de lijn van wat jij schrijft. Maar je idee is goed en we gaan het eens rustig bekijken. Het lijkt wel wat maar of het technisch allemaal kan? affraid
Chap
Chap
Schrijverspunt
Schrijverspunt

Man
Registratie datum : 19-08-09

http://www.schrijverspunt.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Martine di sep 28 2010, 20:25

Ik bedacht mij nog iets wat ik vergeten was te plaatsen in mijn reactie.
Ik heb ook veel boeken leren kennen door tips van mijn oudtante uit Australië. Daar zit ze in één of andere jury voor kinderboeken. Nog steeds wel boeken vanuit de reguliere uitgevers, maar het bracht me wel bij de leesclubs.
Er bestaan in Nederland een flink aantal leesclubs. Ik weet alleen niet zoveel over de leesclubs, laat staan hoe zijn aan hun boeken komen. Maar zij hebben wel een vergelijkbare rol als mijn oudtante, ze kunnen anderen tips geven over welk boek je zou kunnen lezen.
Is het niet mogelijk om boeken op te sturen naar leesclubs?
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Chap di sep 28 2010, 21:13

Martine schreef:Is het niet mogelijk om boeken op te sturen naar leesclubs?

Eigenlijk wel een goed idee, waar we best wat mee kunnen. Alleen moeten schrijvers dan wel de bereidheid hebben om een aantal exemplaren, tegen een beperkte vergoeding, beschikbaar te stellen. Ik verwacht niet dat een leesclub zo maar een aantal boeken voor de volle prijs zullen bestellen, want het gaat toch vaak dan om zo'n 5-10 exemplaren. Als schrijvers dat willen - en dit forum is o.a. een plek om dat kenbaar te maken - zou Schrijverspunt wel een aantal leesclubs willen benaderen. We zullen ook op de site van Schrijverspunt eens kijken of hiervoor belangstelling is van de kant van de schrijvers. Zo ja, dan pakken we het serieus op.

Dus laat maar eens horen bounce
Chap
Chap
Schrijverspunt
Schrijverspunt

Man
Registratie datum : 19-08-09

http://www.schrijverspunt.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Ghislaine do sep 30 2010, 10:38

Ik denk dat de grootste boosdoener te zoeken is bij de POD uitgeverijen zelf. Het online en vooraf betalen zit hier in Europa nog niet ingebakken. De kopers hebben zoiets van: wat ben jij(uitgever) meer te vertrouwen dan ik. Men werkt niet aan een vertrouwensband met mogelijke kopers. Als je kijkt dat in de VS(mijn thuisland) zowat meer dan de helft van alle goederen virtueel betaald worden, lopen we hier een twintigtal jaren achter. Ik begrijp die afstand. Men hoort in de pers ook niets anders dan de grootste schandalen ivm online betalingen. Hier in België is de boekenmarkt niet vrij. De standaardboek winkels hebben een monopolie. Voor anderen is er geen plaats. Natuurlijk loop je het risico dat er slechte boeken aangeboden worden bij de POD uitgeverijen. Er is geen redactionele ondersteuning en voor de meeste onbekende schrijvers onbetaalbaar als ze gaan aankloppen bij een redactionele dienst. Grote winkelketens zijn ook al geen afzetmarkt, want het risico voor de schrijver is veel te groot. Men vraagt een paar duizenden boeken te verdelen over enkele filialen. Doe dat maar met een modaal inkomen verkregen uit arbeid. Hoef je de eerste maanden niet te denken van je huur te betalen. En wat als het boek dan niet aanslaat? Dit is geen doemdenken. Alles in de kast of op zolder? Gelijk overdragen aan De Slegte? Allemaal zaken waar je ernstig moet over nadenken voor je aan uitgeven begint. Ben je tevreden met twintig verkochte boeken? Zo ja dan is er niets aan de hand. Je hebt het toch maar gedaan, dat moeilijke werk dat we schrijven noemen. Wil je broodschrijver worden, hm dat ligt een stukje gevoeliger. Zeker in België. Je privé- profiel is stukken belangrijker dan je werk. Zit dat niet op het juiste maatschappelijke sportje van de economische ladder, vergeet het dan maar. Dan zal je nooit aan bak komen. Hier hadden ze een minister nodig om de literaire cultuur te vermoorden. Mensen mogen schrijven als hobby, de rest van de tijd dient voor een werkgever. Die mag uitgeven en verkoopt al heeft hij geen letter zelf geschreven. Les uit deze tekst: Laat ons nog maar heel veel televisiesterren maken, dan komen we met z'n allen bedrogen uit.

Ghislaine
?
?

Vrouw
Waterman Varken
Leeftijd : 64
Registratie datum : 19-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Martine do sep 30 2010, 12:50

Ik ben het totaal niet mee eens dat het vooraf betalen het grootste probleem is bij POD uitgevers. Je hoeft niet per se zelf een boek online aan te schaffen bij de uitgever, dit kun je ook via de schrijver doen.
Over de monopolie van standaardboekwinkels heb je wel een punt. Hier in Almere hadden we een zeer goede boekwinkel die geen onderdeel was van een grote onderneming. Het liep goed genoeg voor hun oude pand. Door op advies van de gemeente naar het nieuwe stadshart te verhuizen zijn ze in de schulden terecht gekomen en daardoor uiteindelijk failliet gegaan. Nu is er alleen nog maar Selexyz en Bruna over. Grote ketens, maar alsnog zouden ze een boekenkast kunnen bieden met werk van plaatselijke schrijvers. (wat in Almere overigens nog wel eens ondersteuning zou kunnen krijgen van de gemeente)
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty online buzz

Bericht van aloos za jan 01 2011, 13:34

Chap schreef:3. De groep schrijvers die wel zo ver zijn dat het boek is uitgegeven ( wel of niet in eigen beheer ) maar waarvoor het maar niet lukt om voldoende aandacht te krijgen en waarvoor de lezerskring beperkt blijft tot enkele naaste familieleden en vrienden.
Het is inderdaad niet eenvoudig om onbekende boeken bekend te maken. Het komt er vooral op neer van genoeg originele buzz te veroorzaken. Zo kan je bijv een publieke actie of zelfs een performance opzetten om je boek aan de medemens bekend te maken. Tenzij het door de media wordt opgepikt, blijft het natuurlijk een select publiek dat hiervan hoort. Tegenwoordig is het online zeker en vast mogelijk om de buzz 'een staartje te geven'. Maak van de actie bijv een filmpje, maakt niet uit hoe schaars de middelen zijn, plaats dit filmpje op youtube en op je blog, en stuur het ook door aan blogs of websites van particulieren die je maar wat graag willen ondersteunen, zoals boeken bestellen. Voeg er tekstfragmenten uit je boek aan toe, licht zo al een tipje van de sluier op en verleid mensen om meer informatie te zoeken over je boek. Maak een profiel aan op scribd en nodig iedereen die je kent hiervoor uit, etc. etc. Online komt het er dus vooral op neer om via sympathisanten je publieksbereik te vergroten. En als de vraag naar je boek stijgt, volgt het aanbod hoe dan ook. Veel succes! A. Loos

aloos
Nieuw lid
Nieuw lid

Registratie datum : 01-01-11

http://augustinus-loos.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van aloos za jan 01 2011, 13:36

Wat ik er trouwens nog aan vergat toe te voegen, Google werkt momenteel aan een online boekhandel, waar particuliere auteurs zich voor kunnen aanmelden. Hoewel het in België nog niet beschikbaar is, hou je het best goed in de gaten, want dit biedt rechtstreekse mogelijkheden om zelf je boek aan een ruim publiek te koop aan te bieden... Grtz!

aloos
Nieuw lid
Nieuw lid

Registratie datum : 01-01-11

http://augustinus-loos.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Chap di jan 04 2011, 01:20

Wat doet boeken bestellen eigenlijk om onbekende boeken bekend te maken? Volgens mij is het gewoon een pagina met affiliatielinks?
Chap
Chap
Schrijverspunt
Schrijverspunt

Man
Registratie datum : 19-08-09

http://www.schrijverspunt.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Isis di jan 18 2011, 14:34

Chap schreef:
Wolf schreef:Wat jullie nu doen, recensies schrijven is op zich goed, maar lastig als je niet weet of je dezelfde mening als de resescent hebt. Dus mijn voorstel is, laat een bladzijde of 2/3 van het boek digitaal te downloaden zijn (voor mijn part voor een symboolbedrag van 50 cent) en als mensen dat raakt, dat ze het kunnen kopen, met aftrekking van die 50 cent. Is dat wat?

Leuke reactie en ik begrijp wat je zegt. Fysiek een boek beoordelen is meestal het prettigst, maar goed dat lukt dus niet op het internet. Vandaar dat we ook mede begonnen zijn met het plaatsen van recensies. Daardoor heb je in ieder geval alweer een beter beeld. Sinds kort plaatsen we ook boekfragmenten op de site. Dat ligt een beetje in de lijn van wat jij schrijft. Maar je idee is goed en we gaan het eens rustig bekijken. Het lijkt wel wat maar of het technisch allemaal kan? affraid
Op Amazon.com doen ze dat ook; daar staan de eerste 10 pagina's ofzo ingescand, zodat je die kan lezen. Vind ik zelf wel erg fijn.
Isis
Isis
Praatgraag
Praatgraag

Vrouw
Boogschutter Buffel
Leeftijd : 38
Registratie datum : 25-10-08

http://www.isisevrinen.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Sietske vr mei 06 2011, 11:37

Had een lang bericht geschreven maar kreeg een error en ga het niet opnieuw tikken.

Ik ben het eens met Aloos. De bal ligt in deze bij de schrijver zelf.
Je kan als auteur echt enorm veel doen.

Als lezer hebben de recensies op schrijverspunt eerlijk gezegd geen invloed op mijn keuze.
Maar recensies op managementboek bijvoorbeeld weer wel omdat je dan 'weet wie het zegt'.
Vaak staan daar gegevens van de recensent bij. Maar ik kijk vooral naar titel, omslag, vormgeving en onderwerp.
Sietske
Sietske
Nieuweling
Nieuweling

Registratie datum : 26-06-10

http://www.schrijfeengoedboek.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van schlimazlnik ma mei 09 2011, 22:40

Chap schreef:
3. De groep schrijvers die wel zo ver zijn dat het boek is uitgegeven ( wel of niet in eigen beheer ) maar waarvoor het maar niet lukt om voldoende aandacht te krijgen en waarvoor de lezerskring beperkt blijft tot enkele naaste familieleden en vrienden.
Dan zullen ze aandacht moeten zoeken. Je kunt natuurlijk 20 plaatselijke sufferdjes je laten interviewen, maar dat zal een lezer niet snel over de streep trekken. Je zult moeten laten zien dat je wat in huis hebt. Dat kan op verschillende manieren:
- zorg dat je een goed inhoudelijk verhaal hebt te vertellen aan het plaatselijke sufferdje. Als jouw boek het enige in zijn soort is, is er een bepaalde markt voor.
- zorg dat je blijft presteren en geen eendagsvlieg bent. Verzorg je sociale media en laat mensen weten dat je bezig bent met een tweede manuscript. Uiteraard in goed Nederlands. Laat ook eens als 'goodie' een kort verhaal downloaden, zodat lezers kunnen wennen aan je stijl.
- doe mee aan wedstrijden en zorg dat je verhalen goed genoeg zijn om hoog te eindigen. Alternatief kun je proberen om korte verhalen of gedichten in tijdschriften gepubliceerd te krijgen. Zorg er zo voor dat duidelijk is dat anderen, die er verstand van hebben, in je kwaliteiten geloven.
schlimazlnik
schlimazlnik
?
?

Registratie datum : 09-04-11

http://www.fictiezine.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe verkoop ik mijn boek? Empty Re: Hoe verkoop ik mijn boek?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum