Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Anton Doove za jan 08 2011, 15:04

Beste Mensen. Ik zat op het Forum te zoeken naar het onderwerp Auteursrechten.
Hierover wil ik graag meer weten,voordat ik de verhalen van mijn vrouw en mij laat uitgeven of zelf uitgeef.

Vooral i.v.m.fiscale gevolgen,wil ik eerst weten wat de consequenties zullen zijn voor het auteurschap.
Ik voel er n.l.niets voor om onverantwoorde risico`s te nemen met alle ongewenste gevolgen daarvan.

Daarom wil ik eerst weten hoe dat zit met de Auteursrechten en de Fiscale aspecten die hierbij een rol spelen.
Waar in dit forum kan ik die informatie vinden? Ik wil mij eerst bezinnen voordat ik echt kan beginnen.

Wel heb ik al 42 vel A4 gevuld met tekst voor het boek,maar dat mag gerust wachten,totdat ik de Info heb over die Auteursrechten en de Fiscale aspecten daarvan.

Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank en groeten. Anton Doove.

Anton Doove
?
?

Registratie datum : 07-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van camilstaps za jan 08 2011, 17:13

Zou je hier niet over kunnen informeren bij een uitgever? Ik kan ook niets vinden op het forum...
camilstaps
camilstaps
?
?

Man
Kreeft Rat
Leeftijd : 27
Registratie datum : 24-12-10

http://www.knome.nl/george

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Martine za jan 08 2011, 19:02

Hoi Anton,

het auteursrecht staat niet op het forum genoemd, maar is voor mij wel makkelijk op internet op te zoeken Wink
Het wordt als volgt omschreven in het wetboek:
wetboek schreef:Het auteursrecht is het uit­sluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Dit houdt in voor jou, dat je op dit moment het auteursrecht beschikt over je geschreven werk. Niemand anders dan jij bepaald of het wordt uitgegeven.

Over fiscale aspecten kan ik niets zeggen, je kunt het auteursrecht verkopen, maar het is aan te raden om dat niet te doen.

Groetjes,
Martine
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Reactie naar Martine.

Bericht van Anton Doove zo jan 09 2011, 16:39

Beste Martine. Allereerst hoop ik voor jou,dat je verhuizing naar wens is verlopen en dat alles de plek heeft waar jij het gepland had.

Wat betreft de Auteursrechten,kan ik je zeggen,dat ik die zeer zeker niet wil verkopen,want dan is mijn werk voor niets geweest.

Die rechten heb ik trouwens nog niet te pakken,want ik ben nog niet zover,dus ik vraag nog niets aan.

Indien ik die rechten later wel zal hebben,denk ik wel dat de Fiscus mij
zal aanslaan op de verdienste van verkochte boeken.

Ook al zou ik maar € 0,50 per verkocht boek kunnen ontvangen,dan nog
zal de fiscus ook dat minimale bedrag gaan belasten. Schat ik in.

Misschien weet jij meer hierover,dus dat verneem ik heel graag,zodra jij
daartoe de tijd hebt,maar doe gerust kalm aan.

Vriendelijke groeten van Anton Doove.

Anton Doove
?
?

Registratie datum : 07-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Martine zo jan 09 2011, 17:07

Hoi Anton,

de auteursrechten hoef je niet aan te vragen, die heb je al over je eigen werk vanaf het moment dat je eraan begint. Dus de auteursrechten voor je eigen werk heb je al te pakken!

Over de fiscus en de verkoop van boeken: ik weet niet precies hoe dit in elkaar zit, maar het heeft niets met het auteursrecht te maken. Het auteursrecht zorgt ervoor dat alleen jij toestemming mag geven om iets te publiceren en als iemand dat doet zonder toestemming dan kun je hiervoor een vergoeding vragen.
Hoe de belasting over een boek wordt gerekend hangt van de constructie af. Wanneer je zelf boeken verkoopt, dan moet je btw afdragen over de toegevoegde waarde van het boek (Stel je verkoopt een boek voor 20 euro, dan moet je hiervan 3,80 euro betalen aan de belasting).
Wanneer je het boek echter niet zelf verkoopt, maar laat verkopen, dan krijgen je een vergoeding.
Hoe deze vergoeding in elkaar steekt hangt af van de uitgever.
Hoe de belasting over deze vergoeding in elkaar steekt weet ik ook niet, zijn volgens mij een aantal ingewikkelde regels voor, maar daar heb jij niets mee te maken.
De vergoeding die jij afspreekt krijg je, de uitgever zorgt voor de afhandeling van de belastingen.

Deze vergoeding kan wel gevolgen hebben voor een eventuele uitkering.

Groetjes,
Martine
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Anton Doove ma jan 10 2011, 12:15

Beste Martine. Eerst nu pas kan ik even reageren op wat je gisteren liet weten en wat ik wel in de gaten wil houden.

Ik heb echter wel al begrepen,dat het beslist lang kan duren voordat de
boek-verkoop eindelijk "iets" kan opleveren.

Dat verloopt natuurlijk ook druppelsgewijze,want ik heb nog nooit vernomen dat een auteur ineens een hele smak geld ontvangt.

Zeer zeker nooit in de begin-periode,tenzij het boek gelijk al een best-
seller blijkt te zijn,maar dat is alleen voor weinigen weg-gelegd.

Voor mijn vrouw en mij ga ik er voorlopig niet vanuit,dat ons boek al
direct een bestseller zal zijn,tenzij er een wonder geschiedt.

Dat hoeft ook niet van ons,want wij zijn al tevreden als het boek wel
een groep lotgenoten met hun familie en relaties aanspreekt.

Als het echter nog meer en andere groepen hun interesse trekt is dat
wel mooi meegenomen,maar zo snel zal het niet gaan,denk ik.

Derhalve zal de fiscus ook lekker lang moeten wachten,voordat ze
kunnen meegenieten van de Boek-verkoop Laughing

De opbrengst van de boek-verkoop,zal door de trage ontvangst niet
zo snel kunnen worden opgeteld bij de AOW om te worden belast.

Voorlopig is ons boek nog lang niet klaar voor uitgave,maar in korte trekken weet ik nu wel dat ik rekening dien te houden met de fiscus.

Deze week ga ik alle tekst nog even doorlopen en nagaan of er meer ervaringen van ons bij kunnen plus enige geschikte foto`s.

Pas als alles naar de zin is van mijn vrouw en mij,gaan wij wel een uit-gever benaderen of bekijken of wij die uitgave in eigen beheer willen.

Er waren al 2 uitgevers die interesse hadden,maar ik lees eerst het boekje uit de Bieb van Maarten Dessing.

Dit boekje heeft de titel: "Uitgeven in Eigen Beheer".
Na het lezen weet ik of ik dit wel zelf kan doen en of ik daartoe wel de
middelen heb,dus dat wordt nog een flinke klus Smile

Jij weet dus dat ik er deze week en daarna wel "zoet" ben met die klus
welke mij nu van die koude straat houdt Laughing

Vriendelijke groeten van Anton Doove.

Anton Doove
?
?

Registratie datum : 07-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van schlimazlnik za apr 09 2011, 10:11

De fiscus is je belangrijkste sponsor als je het handig aanpakt!

Ja, je zult inkomstenbelasting moeten betalen over dat wat je verdient boven een belastingvrije voet en zo. Dat doe je met je belastingaangifte.

Maar als je schrijver bent, kun je ook een "zelfstandige" zijn, en dan kun je allerlei zaken die je voor het schrijven nodig hebt aftrekken van de belastingen. Werkruimte, PC, etc. Als jullie samen schrijven kan het een idee zijn een bedrijf of stichting op te richten om een en ander goed te regelen.

In het Handboek voor schrijvers staat hierover het een en ander, in detail, en met een deskundigheid die ik bij lange na niet kan benaderen.
schlimazlnik
schlimazlnik
?
?

Registratie datum : 09-04-11

http://www.fictiezine.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Anton Doove zo apr 10 2011, 17:33

Beste schlimazlnik. Op mijn leeftijd van 71 jaar en na een Hart-Operatie met 4 by-passes in oct.2009 begin ik echt niet meer als Zelfstandig Schrijver t.o.v.de fiscus.

Het wordt voor mijn doen dan gewoon veel te druk om overal achterheen te trekken,wat niet goed is voor mijn "tikkertje".

Ik ben al blij dat ik 1 boek kon uitgeven bij www.mijnbestseller.nl maar ik ontdekte dat ik een voorwoord en inhouds-opgave had vergeten.

Daarom heb ik het tijdelijk uit de publicatie genomen om die fout
te herstellen en weer opnieuw te publiceren.

Overigens is het voor mij de vraag of ik er mee door kan gaan i.v.m. mijn verminderde gezondheid en wat daaruit kan volgen.

Daarover wil ik het hier op dit forum liever niet hebben,want dan is het
einde wel zoek dus zou ik over die gevolgen beter een boek kunnen schrijven,wat m.i.niets oplevert waardoor dit boek zinloos is.

Toch dank ik jou voor de Fiscale tip die ik m.i.beter in mijn jongere
jaren zou kunnen toepassen maar nu niet meer.

Ik groet je vriendelijk en wens je een fijne Zondag toe.

Anton Doove.

Anton Doove
?
?

Registratie datum : 07-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers. Empty Re: Ik mis iets over auteursrechten voor Boek-schrijvers.

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum