Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Olijke Tweeling

+6
Rowen11
SweetSaga
Isis
André
Eruionnyr
Martine
10 plaatsers

Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty De Olijke Tweeling

Bericht van Martine ma aug 10 2009, 17:18

Vroeger heb ik een aantal boeken gelezen van de serie 'De Olijke Tweeling' van de schrijfster Arja Peters.
Ik kwam er net echter achter dat er nog steeds boeken van de serie worden uitgegeven,
maar nu op naam van een andere schrijfster.
De oorspronkelijke schrijfster van de serie is immers al 13 jaar geleden overleden.

Hoe denken jullie erover dat een andere schrijver een serie voortzet?
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Eruionnyr ma aug 10 2009, 19:04

Het kán goed gaan: Arendsoog bijvoorbeeld is ook met een nieuwe schrijver ''goed'' gebleven. En de boeken van John Tolkien, die door Christopher Tolkien zijn verbeterd en bijgewerkt vind ik ook goed. Verder weet ik niet veel series die door een andere schrijver worden voortgezet, en heb ik de olijke tweeling niet gelezen ^^
Eruionnyr
Eruionnyr
?
?

Man
Waterman Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van André ma aug 10 2009, 20:50

Ach, het is ook gebeurd met "De Vijf" en "De Kameleon", maar echt beter is het er niet op geworden.
André
André
Waakhond!
Waakhond!

Man
Maagd Tijger
Leeftijd : 61
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Isis do aug 13 2009, 13:11

Bij Suske & Wiske verslechterde het ook alleen maar... Dus ik ben er altijd een beetje huiverig voor.
Isis
Isis
Praatgraag
Praatgraag

Vrouw
Boogschutter Buffel
Leeftijd : 38
Registratie datum : 25-10-08

http://www.isisevrinen.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van SweetSaga za okt 10 2009, 15:58

Ik lees ze soms nog wel eens.. maar ik zie niet zoveel verschil tussen de boeken.
Dus het is blijkbaar goed gegaan.
Maar in het algemeen is het vaak fout gegaan, omdat de andere schrijver andere ideeen heeft over sommige dingen en de serie dan opeens heel anders was.
SweetSaga
SweetSaga
?
?

Vrouw
Weegschaal Rat
Leeftijd : 27
Registratie datum : 10-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Rowen11 do okt 29 2009, 11:50

Ik heb zelf het idee dat bij een overgang de passie eruit is. De originele schrijver is begonnen vanuit een idee en overtuiging, passie en hart. De opvolgers meer vanuit commercieel oogpunt. Inderdaad, zie Suske en Wiske. Maar ook als mensen als Tom Clancy een nieuwe hoek ingaan en gaat samenschrijven, gelijk bij Ludlum. Ik hou er niet van.

Overigens heb ik complete series van de Vijf, de Vijf Detectives, Inspecteur Arglistig en ga zo maar door. Maar mijn kids... zucht. Ze kijken er niet naar om. De schrijfwijze van 30 jaar geleden is schijnbaar anders dan nu.
Rowen11
Rowen11
?
?

Man
Registratie datum : 28-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van André do okt 29 2009, 16:50

Rowen11 schreef:Ik heb zelf het idee dat bij een overgang de passie eruit is. De originele schrijver is begonnen vanuit een idee en overtuiging, passie en hart. De opvolgers meer vanuit commercieel oogpunt. Inderdaad, zie Suske en Wiske. Maar ook als mensen als Tom Clancy een nieuwe hoek ingaan en gaat samenschrijven, gelijk bij Ludlum. Ik hou er niet van.

Overigens heb ik complete series van de Vijf, de Vijf Detectives, Inspecteur Arglistig en ga zo maar door. Maar mijn kids... zucht. Ze kijken er niet naar om. De schrijfwijze van 30 jaar geleden is schijnbaar anders dan nu.
Deze serie werd vanaf deel 22 voortgezet door een andere schrijfster....... study
André
André
Waakhond!
Waakhond!

Man
Maagd Tijger
Leeftijd : 61
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Florance zo mei 16 2010, 17:11

Het is hetzelfde als met fanfictie. De schrijfstijl en karakterbeschrijving van de schrijver kan bijna niet nagedaan worden, zeg maar gerust niet. Ik vind niet dat iemand anders het moet overnemen. Ik weet niet hoe het allemaal geregeld is, maar er bestaat toch ook nog zoiets als auteursrecht? Het kan toch niet zo zijn dat je zomaar kunt verderschrijven aan een serie als de schrijver is overleden? Of zijn in de hier genoemde gevallen de nieuwe schrijvers familie?
Ik heb de Olijke Tweeling altijd met plezier gelezen, altijd de boeken van Arja Peters (wat trouwens een pseudoniem is) nooit van anderen. Ik lees alleen boeken van de schrijver, niet van de persoon die het daarna overneemt.

Florance
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Weegschaal Haan
Leeftijd : 30
Registratie datum : 16-05-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van jennn vr okt 08 2010, 22:15

Mijn moeder had alle olijke tweeling boeken van arja peters. Ik lees nu voor het eerst dat er nog boeken uitkomen.

jennn
Nieuw lid
Nieuw lid

Vrouw
Waterman Kat
Leeftijd : 37
Registratie datum : 08-10-10

http://figments.web-log.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Eefje258 za nov 06 2010, 14:42

Mijn eerste 3 boeken die ik zelfstandig las waren van de olijke tweeling. Wink Ik vond de boeken wel niet zo mooi.
Eefje258
Eefje258
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Steenbok Varken
Leeftijd : 28
Registratie datum : 05-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Olijke Tweeling origineel is veel beter

Bericht van cornelia lewis ma maa 07 2011, 00:04

Heb vroeger de Olijke Tweeling boeken compleet versleten met lezen. Ik lees er zo af en toe nu nog wel eens eentje. Lekker jeugdsentiment.
De nieuwe uitgave zijn naar mijn mening echt slecht. Te veel van deze tijd, wat ook wel logisch is natuurlijk, maar niet meer echt de Olijke Tweeling zoals we gewend waren.

Geen goed idee om zo'n serie te voortzetten net zoals Suske en Wiske inderdaad en de Vijf van Enid Blyton.

cornelia lewis
Nieuw lid
Nieuw lid

Registratie datum : 06-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De Olijke Tweeling Empty Re: De Olijke Tweeling

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum