Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eigen werk op het forum plaatsen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is voor jou een reden om minder eigen werk te plaatsen?

Eigen werk op het forum plaatsen Vote_lcap0%Eigen werk op het forum plaatsen Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Eigen werk op het forum plaatsen Vote_lcap0%Eigen werk op het forum plaatsen Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Eigen werk op het forum plaatsen Vote_lcap67%Eigen werk op het forum plaatsen Vote_rcap 67% 
[ 6 ]
Eigen werk op het forum plaatsen Vote_lcap33%Eigen werk op het forum plaatsen Vote_rcap 33% 
[ 3 ]
 
Totaal aantal stemmen : 9
 
 

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Martine ma apr 04 2011, 19:40

Ik heb het idee dat er steeds minder leden zijn die eigen werk op het forum plaatsen.
Daarom hier een kleine enquete om te achterhalen waarom.

Graag een keuze maken uit de verschillende mogelijkheden, mocht jouw keuze er niet tussen zitten, plaats dan een bericht.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Ody ma apr 04 2011, 21:17

Tja, ik schrijf wel vanalles, ook tussen schrijffases in, maar dat is dermate ruw dat het niet op een forum hoort: het is vaak niet meer dan een soort zaadje voor latere dingetjes...

Ody
?
?

Man
Registratie datum : 18-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Mijre Gidet ma apr 04 2011, 21:26

Als ik het hier plaats, kan ik er niets meer mee. Vind ik zonde van de tijd die ik erin gestoken heb Wink

Mijre Gidet
?
?

Registratie datum : 08-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Martine ma apr 04 2011, 21:29

Dat ligt eraan wat het is Mijre Gidet. In principe houdt je over alles auteursrecht. Verhalen die reeds mee hebben gedaan aan een wedstrijd kun je bijvoorbeeld plaatsen om te kijken wat anderen ervan vinden. Of een fragment van een eerste versie van iets zou je kunnen plaatsen om te kijken wat mensen van de stijl vinden of van het idee wat erin geopperd wordt.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Mijre Gidet ma apr 04 2011, 21:31

Ik weet hoe mijn stijl valt. Wink
Verhalen die mee hebben gedaan aan een wedstrijd... Nouja, die zet ik alsnog niet zomaar ergens neer. Zodra je hebt op internet hebt gezet, kun je er vaak later niets meer mee. Erg zonde. En ik ga kijken of ik mijn UA-verhaal in PF/PT kan krijgen.
Een eerste versie zet ik sowieso nooit online, dat is mijn eer te na Wink Er zijn weinig mensen die van mij het onherschreven geval mogen lezen.

Mijre Gidet
?
?

Registratie datum : 08-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Ody ma apr 04 2011, 21:46

Ik weet niet of verhalen op een forum later niet meer te gebruiken zijn? Dat valt wel mee vermoed ik. Ik heb wel de neiging om korte verhaaltjes te posten, maar dat heb ik hier ook nog niet gedaan. Misschien dat ik eens wat oudere verhaaltjes post want op het oude forum zijn er verschillende toch al weggevallen...

Ody
?
?

Man
Registratie datum : 18-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Mijre Gidet ma apr 04 2011, 22:05

Eh. Als het ergens online te lezen valt, dan wordt je echt niet meer opgenomen in een blad, hoor. Iig niet bij PF/PT, tenzij je zo'n grote naam bent dat ze enorm graag je verhaal willen hebben...

Mijre Gidet
?
?

Registratie datum : 08-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Martine ma apr 04 2011, 22:11

Dat klopt, dit is uit een puur financieel oogpunt van PF/PT. Echter, als je later besluit om een verhalenbundel uit te geven waar een verhaal in staat dat ook online staat, dan is er niemand die dat jou kan verbieden. Je houdt immers altijd zelf de auteursrechten over het verhaal.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Mijre Gidet ma apr 04 2011, 22:15

En een reguliere uitgeverij kan het weigeren uit financieel oogpunt Wink
Ben niet van plan (iig nog niet) om op EB over te stappen, dus ik kan het dan echt niet meer publiceren.

Mijre Gidet
?
?

Registratie datum : 08-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Martine ma apr 04 2011, 22:21

Ik heb het over een verhalenbundel met een reeds gepubliceerd verhaal, dan wordt er niet zo moeilijk gedaan Wink.

Maar het is inderdaad wel zo dat je moet uitkijken met wat je plaatst wanneer je, zoals jij, een bepaald doel voor ogen hebt.

Maar het forum is vooral bedoeld om diegene te helpen die meer willen leren. En daar is de sectie Eigen Werk voor bedoeld. Je kunt er verhalen plaatsen, waar je vervolgens commentaar op krijgt waar je wat van kunt leren voor toekomstig werk.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Wolf di apr 05 2011, 08:57

Ik heb anders, namelijk een combinatie. Ik heb niet veel nieuw eigen werk, wat ik wel heb is vooral voor de schrijfclub. Kan op zich ook wel op het forum, maar daar zit nog enige terughoudendheid in na een periode dat ik veel reageerde op verhalen, maar bijna niemand op mij. Toen ik een keer een 'negatieve' reactie plaatste bij iemand die iedereen goed vond, werd er gezegd: 'we zullen wel kijken of jij het beter kan'
Dat is een beetje in het verkeerde keelgat geschoten.. Het is niet zo dat ik het bewust niet doe, maar het gevoel is dus even niet zo goed.
Wolf
Wolf
Creatieve Spammer
Creatieve Spammer

Vrouw
Waterman Paard
Leeftijd : 34
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Martine di apr 05 2011, 12:10

Daar hebben we het inderdaad weleens over gehad, dat soort reacties horen gewoon niet op het forum thuis. Het is jammer dat je daardoor het vertrouwen in het forum verloren bent.
Ik vind het altijd leuk om verhalen van anderen te lezen, en zeker ook jouw werk.

Het zou denk ik ook stimulerender zijn wanneer er meer reacties zijn per werk, maar daar kan ik weinig meer aan doen dan zelf op ieder werk te reageren. En af en toe ben ik niet helemaal bij, maar op dit momenteel ben ik voor een groot deel bij.
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van schlimazlnik vr apr 22 2011, 20:46

Ik vind dit ingewikkelde materie.

Mijre heeft gelijk dat je kansen op publicatie kleiner worden naarmate er meer verhalen online worden gevonden: waarom zou je een boek kopen als je het verhaal ook gratis online lezen kan? Ook kun je het niet meer insturen voor wedstrijden waarbij je anoniem moet zijn.

Auteursrechten zijn geen rechten waarmee je publicatie of deelname kunt afdwingen.

Een forum zie ik meer als een plek voor fragmenten. Het lijkt me niet de bedoeling er complete romans te plaatsen. Als lezer die commentaar geeft, wil ik echter wel de hele context weten. Dan heb je weinig aan een fragment.

Het "laat zien dat je het zelf beter kunt" zou inderdaad geen criterium moeten zijn, maar dat is lastig als je zelf nog niets hebt gepresteerd. Zeker als je opmerkiingen controversieel zijn. Ik verkeer gelukkig in een positie waarbij ik naar eerder behaalde successen kan verwijzen. Dus "laten zien dat ik het beter kan" is ook geen reden meer.

Zelf probeer ik op dit moment "gelijk goed" te schrijven, dus zonder proeflezers, of proeflezers voor specifieke punten. Mijn "greatest hits" heb ik tot dusverre geheel op eigen kracht, zonder proeflezers, behaald. Dan wordt het afwegen: als ik een goed verhaal op een forum plaats, en het daarna niet meer kan opsturen voor een wedstrijd, terwijl ik weet dat als ik het gelijk voor een wedstrijd opstuur ik redelijke kansen heb, wat is dan wijsheid? Voor mij is dat: gelijk naar de wedstrijd sturen.

Ik wil wel reageren op verhalen van anderen, maar ik kijk eerst de kat wat uit de boom. Ik beoordeel nogal zakelijk en scherp, niet iedere schrijver wil dat horen.

Het lijkt me wel interessant als er een forum-specifieke opdracht is. Bijvoorbeeld een fragment waarin een bepaald aspect van het schrijven naar voren komt. Omdat het dan geen afgerond verhaal is, kun je er verder toch niets mee.
schlimazlnik
schlimazlnik
?
?

Registratie datum : 09-04-11

http://www.fictiezine.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Eigen werk op het forum plaatsen Empty Re: Eigen werk op het forum plaatsen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum