Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Reacties van jury

+3
Plut
johanv
Wolf
7 plaatsers

Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Reacties van jury

Bericht van Wolf do okt 21 2010, 21:22

Ik lees dit forum even door en merk dat er enige negatieve bijsmaak zit aan de reacties van de juryleden. Voor mensen die zien dat hun verhaal minder 'goed' beoordeeld word dan een ander verhaal is dat natuurlijk erg vervelend.
Daarom dacht ik, misschien is het een idee om de jury geen reacties te laten geven? Ik snap wel waar het voor is, maar zie meerdere mensen zeggen dat ze er zo geen zin meer in hebben.
Wolf
Wolf
Creatieve Spammer
Creatieve Spammer

Vrouw
Waterman Paard
Leeftijd : 34
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van johanv do okt 21 2010, 21:29

Hoi Wolf,

Ik heb net mijn reactie gegeven bij het verhaal van Woopsy.
Het is zeker niet mijn bedoeling om verhalen af te kraken. Het idee was juist dat door het plaatsen van een verhaal op het forum feedback gegeven kon worden waarmee de schrijver iets kan doen.
Mijn jurywaardering zal hierdoor niet veranderen.

Mijn intenties zijn goed, maar mochten schrijvers het niet op prijs stellen, heb ik er geen enkele moeite mee om geen commentaar meer te geven.

Ik wacht de reacties hier wel af.

groetjes, Johan
johanv
johanv
Oude fossiel
Oude fossiel

Man
Leeuw Paard
Leeftijd : 57
Registratie datum : 17-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Plut do okt 21 2010, 22:07

Hoi Wolf,

Ik begrijp vanuit welke gedachte je dit schrijft. Zelf vind ik het niet zo erg, wie weet helpt het om nog wat te schaven, juist als iemand uit de jury aangeeft wat wel en niet goed is.

Kritiek is niet altijd leuk, maar voor mijn gevoel geeft het wel een 'tweede kans' die ik anders niet had gekregen...

Wat mij betreft is het dus juist heel waardevol.

Plut
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Registratie datum : 19-10-10

http://intussen.wordpress.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Woopsy do okt 21 2010, 22:31

Ik vind het idee dat je een "tweede kans" krijgt al heel negatief.
Ik ben heel erg lang bezig geweest met mijn verhalen en ik wist vantevoren al dat Johan het niks zou vinden omdat ik zijn verhalen hier op het forum al gelezen had en dus al wist dat hij een hele andere stijl heeft. ( Korte zinnen, ikke? )
Ik vind kritiek absoluut niet erg ( beetje maar) maar ik vind ook dat een jurylid zich neutraal op moet stellen en dus niet zijn mening naar voren moet gooien dat hij er niks mee heeft of dat het niet zijn stijl is.
Tenslotte doen we hier allemaal iets voor ons plezier en misschien met het idee er nog iets meer mee te kunnen.
In ieder geval hoeven mijn verhalen niet meer mee te doen met de wedstrijd.
Niet om de kritiek, ik weet zelf ook wel dat ik geen prijs zou winnen met mijn verhalen maar het plezier dat ik er in had is weg.
Woopsy
Woopsy
?
?

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 23-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van johanv do okt 21 2010, 22:42

Ik kan met je meegaan als je schrijft dat een jurylid zich neutraal moet opstellen, maar ik had hetzelfde commentaar gegeven (en misschien nog wel meer uitgesproken) als ik geen jurylid was geweest.

Wat maakt het dan zo groot verschil voor jou?
johanv
johanv
Oude fossiel
Oude fossiel

Man
Leeuw Paard
Leeftijd : 57
Registratie datum : 17-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Martine do okt 21 2010, 22:45

Helaas ben ik het gedeeltelijk met Woopsy eens.
Op dit moment is Johan het enige jurylid dat duidelijk op alle verhalen reageert.
En soms zijn zijn reacties wat negatief, wat vervelend is voor de plaatser, omdat hiermee alle hoop van de plaatser vergaat om nog een kans te maken in de wedstrijd. Het plezier van meedoen aan deze wedstrijd (en misschien ook wel andere wedstrijden) wordt daardoor een stuk minder.
En voor nieuwe deelnemers ook de lat iets hoger om een bericht te plaatsen.

Ik ben er dan ook voor om in het vervolg iedereen reacties te laten plaatsen, behalve juryleden.
Juryleden dienen zoals Woopsy zegt neutraal te zijn en pas na alle verhalen gelezen te hebben een oordeel te geven.

Voor nu wil ik vooral aan de deelnemers en Woopsy laten weten:
Johan probeert jullie alleen maar tips te geven hoe jullie je verhaal kunnen verbeteren,
je kunt voor deze wedstrijd proberen nog wat met zijn kritiek te doen, maar ook zijn kritiek in je achterhoofd houden voor een volgend verhaal dat je schrijft.
Zijn kritiek is vooral bedoeld om te helpen om jullie schrijfsels leuk leesbaar te maken voor een groot publiek.
Vergeet niet dat Johan niet het enige jurylid is Wink
Juryleden houden van verschillende schrijfstijlen, ik moet eerlijk bekennen dat ik bij 10 verschillende jurybeoordelingen bij dezelfde wedstrijd ook één juryrapport in de hoek heb gegooid, omdat zijn kritiek mij niet beviel...

(En ik was al bezig met dit bericht voordat johan zijn bericht plaatste...)
Martine
Martine
Admin
Admin

Vrouw
Waterman Slang
Leeftijd : 35
Registratie datum : 17-10-08

https://schrijversforum.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Woopsy do okt 21 2010, 22:53

Ik wou best nog wel veel zeggen maar ik denk dat Martine een groot gedeelte al heeft gezegd.
Ik zie alleen geen kritiek in "een alleraardigst verhaaltje maar meer ook niet" maar een complete afwijzing dus ik pas voor deze keer.
Woopsy
Woopsy
?
?

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 23-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van johanv do okt 21 2010, 23:02

Ik vind het jammer.

We zullen deze discussie in elk geval meenemen in het evalueren van deze wedstrijd en bij de volgende schrijfwedstrijd duidelijk aangeven hoe we hier mee omgaan.
Gezien de reacties tot nu toe is het waarschijnlijk wijzer om hier als juryli niet meer te reageren. Uiteindelijk gaat het bij deze wedstrijd om de schrijvers en niet om de juryleden.

@Woopsy; Het is echt nooit mijn bedoeling geweest om jouw verhaal neer te halen.

groetjes, Johan
johanv
johanv
Oude fossiel
Oude fossiel

Man
Leeuw Paard
Leeftijd : 57
Registratie datum : 17-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Woopsy do okt 21 2010, 23:05

Geeft niet, was maar een (mislukte) poging.
Weten we dat ook weer.
Woopsy
Woopsy
?
?

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 23-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van johanv do okt 21 2010, 23:14

Mislukt is het verhaal zeker niet, Wolf vond het een mooi verhaal. Ik was er niet weg van, maar het was zeker niet slecht geschreven.

Laat je zeker niet door mij weerhouden om lekker te schrijven.
johanv
johanv
Oude fossiel
Oude fossiel

Man
Leeuw Paard
Leeftijd : 57
Registratie datum : 17-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Azaroth vr okt 22 2010, 08:23

Hey allemaal,

Aangezien ik min of meer verantwoordelijk ben voor de gang van zaken betreffende de schrijfwedstrijd wil ik ook maar even mijn woordje doen.

De intentie om de verhalen voor de wedstrijd te posten op het forum had een aantal redenen:

Allereerst omdat veel schrijvers onzeker zijn over hun eigen werk, wat vaak niet meer dan logisch is en ik op deze manier een stukje van die onzekerheid wilde proberen weg te nemen, omdat er eerlijke reacties komen van lezers en medeauteurs. Dat juryleden hierop ook reageren is lang niet altijd negatief, een van de eerste verhalen die werden geplaatst was er juist wel bij gebaat en werd de motivatie alleen maar groter. Evenals Plut dat ook zegt, als je bij een "normale" wedstrijd wat instuurt krijg je te horen: Het spijt me maar je verhaal valt af. Vaak niet veel meer en al helemaal geen feedback zonder dat je daarvoor hoef te betalen. Het is niet de bedoeling om verhalen af te kraken, dat doen we dan ook niet, maar doen we juist om schrijvers te wijzen op zwakke punten zodat zij ervan kunnen leren. Zonder feedback kom je tenslotte nergens.

Mijn tweede puntje was "de schop" van Wolf. Zelf ben ik ook nog niet zo heel lang lid van het forum, maar vind het wel enorm gezellig hier en heb ook drukkere tijden gekend. Schrijfwedstrijden komen een hoop mensen opaf en fora minder, dus mijn gedachte was juist om de twee te combineren en zo extra aandacht te geven voor beide kanten.

De reden dat ik de jury ook gewoon liet reageren was eigenlijk om een beetje deze reactie uit te lokken. Juist vanwege dit soort discussie leer ik wat er nu echt speelt bij meedoeners van de wedstrijd en bij overige forumleden waar wij als jury met volgende wedstrijden van kunnen leren. Dus ga vooral door met tips en adviezen aanrijken. Ook wij zijn maar mensen en net zoals iedereen hebben ook wij nog een hoop te leren. Zonder dit soort discussies houd iedereen maar wijselijk zijn mening voor zich en weten wij nog niets.

zoals velen weten zijn de wedstrijden bij schrijverspunt redelijk nieuw en is het aftasten wat nu precies het prettigste werkt en wat voor de schrijvers het duidelijkste is. Een perfecte wedstrijd kunnen we alleen realiseren met jullie hulp.

Voor deze wedstrijd zal er niet meer gereageerd worden door de jury, dus voor diegenene die niet meer mee willen doen vanwege juist dit probleem, zeg ik, je hebt nog even, dus eventueel kunnen er oude verhalen bijgeschaaft of nieuwe geschreven worden. Mail ze door naar schrijfwedstrijd@schrijverspunt.nl en dan word het verhaal officieel beoordeeld door Johan, Petar en mij. Opgeven omdat je bang bent voor feedback zou zonde zijn, een idee is nooit slecht. De uitwerking is iets wat geleerd kan worden.

Als er nog vragen en/of opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag.
We doen het voor jullie en ik denk niet dat het doel moet zijn om te winnen, maar juist om te groeien en plezier te hebben in het schrijven.

Greetszz,
A
Azaroth
Azaroth
Actief lid
Actief lid

Man
Ram Varken
Leeftijd : 41
Registratie datum : 21-02-10

http://www.verhalenbundels.be/azaroth/

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Ghislaine vr okt 22 2010, 11:25

Ik ga helemaal akkoord met de stelling van Azaroth, Martine en Johan. Een wedstrijd geeft de indicatie aan van wat je kan. Maar ook waar het niet meer lukt. Het is de bedoeling van dat laatste bij te schaven en indien je dat niet lukt, de eer aan jezelf te behouden. Het weghalen of terugtrekken van de verhalen. Ik heb ze laten staan, om later de indicator - die van mezelf in een gesloten omslag- te toetsen. Dit zal mij helpen om te zien waar en hoe ik kan bijschaven. Ik gok toch sowieso erg laag. Hetgeen er bovenuit steek, wordt dan een motivator om verder te doen.
Greatz,
Ghislaine

Ghislaine
?
?

Vrouw
Waterman Varken
Leeftijd : 64
Registratie datum : 19-09-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reacties van jury Empty Re: Reacties van jury

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum