Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verfilmde boeken

+15
faleria
Azaroth
André
Willow
DOminator
Arike
Reginald
DjeN
cirrus
Moedi
Lady Thornball
bas_2312
Wolf
Eruionnyr
Martine
19 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van DOminator vr jul 03 2009, 22:49

cirrus schreef:de verfilmingen van stephen king zijn zeer goed.
Ik vond secret window ook leuk om te zien.
De verfilmingen van harry potter zijn echt slechter en slechter aan het worden.
De eerste film is redelijk goed verfilm.
Vanaf nummer vier zijn ze slecht aan het worden, ze laten ultieme verhaalstukken weg.
Greetings,
cirrus


Klopt, hoewel ik ze toch op zich wel leuk blijf vinden. Vooral door alle special effects e.d. denk ik.
DOminator
DOminator
Oude bekende
Oude bekende

Man
Vissen Geit
Leeftijd : 33
Registratie datum : 08-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van Willow ma jul 06 2009, 19:10

Ik vind verfilmingen meestal wel ok.. maar dat ligt eraan. Als ik eerst het boek heb gelezen en dan de film ervan zie, dan is het boek altijd beter (goed voorbeeld: Angels and Demons - Dan Brown. I totally loved the book, de film was echt een afknapper)
Maar aan de andere kant, Harry Potter en the DaVinci Code vind ik helemaal geweldig omdat ik daarvan eerst de film heb gezien..
Willow
Willow
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Ram Haan
Leeftijd : 30
Registratie datum : 16-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van DOminator di jul 07 2009, 09:49

Eragon was ook een bagger film, nou moet ik zeggen dat ik de boeken eigenlijk niet eens ooit gelezen heb.
Heb van veel mensen gehoord dat het gewoonweg een kopie is van LOTR dus ja...
DOminator
DOminator
Oude bekende
Oude bekende

Man
Vissen Geit
Leeftijd : 33
Registratie datum : 08-06-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van André ma feb 22 2010, 18:11

DOminator schreef:Eragon was ook een bagger film, nou moet ik zeggen dat ik de boeken eigenlijk niet eens ooit gelezen heb.
Heb van veel mensen gehoord dat het gewoonweg een kopie is van LOTR dus ja...
De meningen van anderen moet je eigenlijk links laten liggen en zelf op onderzoek uitgaan. Een eigen mening vormen kan heus geen kwaad.
André
André
Waakhond!
Waakhond!

Man
Maagd Tijger
Leeftijd : 61
Registratie datum : 25-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van cirrus ma feb 22 2010, 18:22

André dat vind ik een heel wijze zin.
Greetings,
cirrus

cirrus
?
?

Man
Leeuw Kat
Leeftijd : 36
Registratie datum : 19-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van Azaroth ma maa 01 2010, 09:12

Verfilmde boeken bekijk ik over het algemeen losstaand van het verhaal uit het boek.
Met het lezen van een boek wordt de eigen interpretatie geprikkeld en maak je zelf een voorstellingsbeeld. Bij films is dit niet echt mogelijk omdat alles al visueel is. Wat over het algemeen ook de reden is dat mensen een film slechter vinden dan het oorspronkelijke boek.
Evenals bas ben ik een enorme filmkijker (ik heb er thuis zo'n 800 en groeiende) maar ook een enorme lezer (heb geloof ik zo'n 150 boeken). Hier zitten absoluut een aantal verfilmingen tussen, maar die koppel ik als het ware los van het oorspronkelijke verhaal en baseer mijn mening dan ook op hoe een film in elkaar zit en niet of de film wel klopt met het boek.
Door dit toe te passen kan een film leuk zijnen hoeft het geen afbreuk te zijn op het eerder geschreven boek.
Azaroth
Azaroth
Actief lid
Actief lid

Man
Ram Varken
Leeftijd : 40
Registratie datum : 21-02-10

http://www.verhalenbundels.be/azaroth/

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van faleria wo maa 31 2010, 11:28

Ik zie de film de los van het boek. In het boek leeft het verhaal andersdan in de film. Ik probéér althans de film los van het boek te zien, maar bij de Harry Potters vond ik het aardig goed gelukt, moet ik zeggen. De sfeer en de special effects vond ik fantastisch, maar wat ik tegen vind vallen is de verfilming van een verfilming, vooral amerikanen zijn daar zeer slecht in.
De film Spoorloos, naar het boek: "Het ei" van Tim Krabbé vond ik fantastisch, echt een aanrader. Daarnaast heb ik een keer de amerikaanse versie gezien. Het verhaal werd volledig uit zijn verband gerukt en vooral de Happy endings daar heb ik zo´n hekel aan. Er werd gewoon een Happy ending bij verzonnen, want die was er niet in het verhaal.
Nog zoiets. Anne Frank. Al die Nederlandse namen op zijn engels gezegd. Ik griezel ervan. Wat betreft kijk ik zo´n film niet meer.
faleria
faleria
Actief lid
Actief lid

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 04-03-10

http://hoogemagischedoorn.webklik.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van Rowen11 wo maa 31 2010, 13:46

Na in het verleden vaak teleurgesteld te zijn, bekijk ik geen films meer waarvan ik het boek gelezen heb. De film kan nooit het verhaal vertellen en zeker niet voldoen aan mijn eigen beeld wat ik kreeg tijdens het lezen.
Rowen11
Rowen11
?
?

Man
Registratie datum : 28-10-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van faleria di apr 13 2010, 13:25

In onze televisiegids stond een stuk over een nieuwe verfilming van een Roald Dahl. Het heet: Fantastic Mr. Fox. Deze gaatr van 29 april a.s. in de bioscoop draaien. Ik ben benieuwd want de verfilming van 'The Witches' vond ik ook heel goed. Het ziet er op de plaatjes veel beloven uit
faleria
faleria
Actief lid
Actief lid

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 04-03-10

http://hoogemagischedoorn.webklik.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van mrbob20 di apr 13 2010, 23:14

ik denk dat het grote probleem met boeken verfilmen is, dat men veel meer stof heeft dan men in 1 film kan gebruiken. Hierdoor worden er meestal voor de lezers verkeerde beslissingen gemaakt, maar blijft de film voor de niet-lezer goed te volgen, terwijl jij als lezer de helft van alle feiten in het boek tegenkomt.

Daar in tegen, in Japan moet ik zeggen dat hun Manga's heel goed 'verfilmd' worden tot anime. Er zijn meestal dan wel kleine veranderingen aangemaakt om het prettiger te laten kijken, maar het verhaallijn blijft toch wel voor zo'n 90% hetzelfde. Hoe het met boeken zit in Japan weet ik niet, aangezien ik me daar niet zo mee bezig houd. Ik ben meer van de Anime en Manga.
mrbob20
mrbob20
Nieuweling
Nieuweling

Registratie datum : 12-04-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van tess vr apr 23 2010, 16:46

De LOTR-reeks krijgt van mij een dikke 10. De boeken staan in mijn kast te verstoffen. Ik heb al verschillende pogingen gedaan om het te lezen, eerlijk waar. Maar als ik me al door de inleiding moet worstelen (50 pagina's?!) die alleen maar Hobbits beschrijft, dat hielp mij niet echt op weg. De laatste Harry Potter was niet geweldig, maar dat vond ik van het boek ook niet. Meer een opvulling tussen deel 5 en 7. Helemaal geweldig vind ik de verfilming van Twilight. New Moon was ietsje minder, misschien omdat het nieuwe er een beetje af was. Maar ja, wij meisjes hebben genoten van de shirt-loze scènes Laughing
tess
tess
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Tweelingen Tijger
Leeftijd : 37
Registratie datum : 28-03-10

http://www.tessap.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van Florance zo mei 16 2010, 17:34

Daarentegen kan ik wel zeggen dat bijvoorbeeld de Lord Of The Rings-trilogie ongelofelijk goed verfilmd is! Die doen zeker niet onder voor de boeken!

Zeker, samen met New Moon vond ik deze films beter dan het boek waar ze op gebaseerd zijn.

Boekverfilmingen zijn leuk voor erbij, maar over het algemeen kunnen ze niet tippen aan het boek. Het boek geeft iets anders weer, je maakt je eigen verbeelding, leeft meestal intenser meer (vooral als het in de ik-vorm is geschreven) Je weet alle gedachten van de persoon, die niet allemaal in de film kunnen komen, dan ben je soms minutenlang aan het luisteren naar een monoloog.

Bij Harry Potter vind ik de eerste twee films het beste weergeven wat het boek verteld. Naarmate we verder komen worden de boeken natuurlijk dikker, en ik ben van mening dat ze vanaf deel 4 al twee films hadden moeten maken, maar dat terzijde.
De verfilmingen zijn niet slecht, maar soms mist er gewoon wat wat stoort als je het boek hebt gelezen. Soms snappen niet-boeklezers ook niet wat er gebeurd in de film, dat is dan ook een fout van de filmmakers, want het is natuurlijk de bedoeling dat niet-boeklezers het verhaal ook snappen.

Florance
Nieuweling
Nieuweling

Vrouw
Weegschaal Haan
Leeftijd : 30
Registratie datum : 16-05-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verfilmde boeken - Pagina 2 Empty Re: Verfilmde boeken

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum