Het Schrijversforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Uit liefde

Ga naar beneden

Uit liefde Empty Uit liefde

Bericht van Woopsy ma feb 14 2011, 10:59

Vlug, vlug, vlug nog een verhaal en dan snel alle gemiste topics, onderwerpen en berichten lezen.




Uit liefde







Morgen ga ik stoppen met drinken.

Niet omdat het nodig is maar voor mijn man David. Hij klaagt de laatste tijd nogal vaak over mijn drankgebruik en hoewel hij op dat gebied erg overdrijft, hou ik zoveel van hem dat ik met liefde de alcohol vaarwel zeg om hem gelukkig te maken.
Ik zie op de klok dat het half elf in de ochtend is. Twee uur geleden heb ik me ziek gemeld, ik voelde me niet zo lekker na het etentje van gisteren. Het zal de nasi wel geweest zijn, zelfs na vijf koffie met likeur kreeg ik de smaak niet uit mijn mond. Het kan ook zijn dat de fles wijn die ik daarna thuis heb gedronken iets over de houdbaarheidsdatum heen was of misschien ging die niet goed samen met de fles wijn bij het eten.

Dus zit ik hier in mijn jogging broek te genieten van deze onverwachte vrije dag en mijn nieuwe goede voornemen. Ik kijk om me heen en besef dat er nodig opgeruimd moet worden, eigenlijk is het gewoon smerig. Lege flessen op de grond, overvolle asbakken en vieze kringen op de tafel van de wijnglazen. Nog een voordeel als ik niet meer drink; geen sluip routes meer in het donker naar de glasbak. Tevreden besluit ik eerst mijn email te gaan bekijken en me daarna te wijden aan de huishoudelijke taken. Ineens schiet me te binnen dat vandaag “geldstortdag” is. Over drie maanden gaan we met de hele familie naar Bali, iedereen heeft er twee jaar voor gespaard en vorige week heb ik eindelijk definitief geboekt. In totaal bijna vijftigduizend euro maar voor dat geld liggen we dan wel met achttien personen vier weken lang op het mooiste strand dat er bestaat. Ik zie dat iedereen netjes op de speciale rekening betaald heeft en ik neem me voor om het geld naar het reisburo over te maken zodra ik klaar ben met opruimen. Er overvalt me een gevoel van gelukzaligheid en ik weet ineens zeker dat dit mijn geluksdag is dus besluit ik om te gaan pokeren op internet. Ik stort geld van David zijn rekening op mijn poker account, eigenlijk moeten er rekeningen van betaald worden maar als ik win komt hij er nooit achter.


Voorzichtig begin ik in te zetten maar verlies ronde na ronde. Ik heb gehoord dat je in begin altijd even verliest maar nu ik mijn geld zo snel zie verdwijnen word ik toch onzeker. Ik weet dat ik slecht poker omdat ik te bang ben om veel in te zetten. Daarom drink ik meestal een wijntje bij het kaarten, dat ontspant me en geeft me lef. Ik bedenk me dat ik vanaf morgen stop met drinken dus kan ik er beter vandaag nog even van genieten, al die drank weggooien is ook zonde. Ik haal een fles uit de keuken en schenk voor mezelf een glas wijn in. Mijn maag doet nog even raar maar na het tweede glas gaat het beter en ik begin mijn inzetten te verhogen. Een half uur later is het resultaat twee lege flessen wijn en een lege rekening. Ik ren de keuken in om een nieuwe fles te halen en net op dat moment gaat de bel. Woedend over deze onderbreking trek ik de deur open maar door de fles in mijn hand verlies ik mijn evenwicht en val. Vanuit mijn ooghoeken zie ik Miss Lady naar buiten lopen, David zijn kat van bijna achttien jaar oud en zijn grote liefde. Ik heb geen tijd om achter haar aan te rennen, ik wil naar de poker tafel om mijn geld terug te verdienen en bovendien is ze vast niet zo dom om de drukke straat voor ons huis over te steken. De man die voor de deur staat zegt dat hij genoeg gezien en geroken heeft, laat zijn visite kaartje vallen en loopt weg. Met een wee gevoel zie ik het woord “controleur” voor mijn ogen dansen en ik weet dat ik mijn baan wel kan vergeten. Verslagen kruip ik naar de bank en begin te huilen, ondertussen uit de fles drinkend, het glas staat te ver weg. Ik krijg ineens enorme medelijden met mezelf, ik bedoel het altijd zo goed maar ik krijg gewoon geen kans, niemand begrijpt me behalve mijn beste vriendin Karen, die getrouwd is met Peter, de broer van David. Omdat ik zoveel van haar hou besef ik plotseling dat ik eerlijk tegen haar moet zijn, onze vriendschap is onverwoestbaar en ze zal me alles vergeven.
Dus bel ik haar op en krijg haar voicemail waar ik op inspreek dat het me heel erg spijt dat ik met haar man geslapen heb, het was maar twee keer en het stelde niks voor. Gewoon een foutje na een avond doorzakken terwijl mijn man aan het werk was en zij hoogzwanger in bed lag, ze begrijpt het toch wel?


Het is alsof er een last van mijn schouders is gevallen, ik maak een nieuwe start morgen, geen drank en geen geheimen meer. Mijn geluksgevoel begint terug te komen en vlug haal ik een nieuwe fles wijn. Ik realiseer me hoeveel ik van iedereen hou, vooral van David, ik ga morgen stoppen met drinken omdat ik wil dat hij gelukkig is en ik ga alles doen wat ik kan om daar voor te zorgen. Hij zal helemaal trots op me zijn als ik ervoor zorg dat hij zoveel geld heeft dat hij nooit meer hoeft te werken en gelukkig heb ik die mogelijkheid, er staat immers een halve ton op een beschikbare rekening die ik makkelijk kan verdubbelen als ik eenmaal begin te winnen met pokeren. Nog een paar slokken wijn en ik begin te spelen, met hele hoge inzetten deze keer, ik heb immers nog geld genoeg om mijn verlies dubbel en dwars terug te verdienen. Het moet een keer goed gaan, als ik een ronde verlies zet ik de keer daarop dubbel zoveel in. Om mijn zenuwen tegen te gaan begin ik aan een nieuwe fles wijn, ervan overtuigd dat ik binnen afzienbare tijd een grote klap ga maken.

De klap komt als het geld op is. Alles.
Het geld voor de vakantie waar de hele familie twee jaar lang krom voor heeft gelegen is weg.
De opa van David zal gezien zijn leeftijd en gezondheid nooit zijn droomreis naar Balie maken.

Kokhalzend kruip ik naar de badkamer waar ik minutenlang mijn maag leeg in de toiletpot.
De voordeur gaat open en ik hoor David met een rare stem mijn naam roepen.
Wankelend kom ik naar buiten en zie geschokt dat hij huilt. Karen is langs gekomen op kantoor en heeft hem haar voicemail laten horen, stamelt hij gebroken. Voor ik hem antwoord kan geven klinkt het geluid van gierende banden en een onmenselijk gejank. David rent naar buiten en komt even later lijkbleek terug met Miss Lady in zijn armen, haar kopje in een vreemde hoek en haar oogjes leeg. Hij zakt op de grond en vraagt waarom.


Ik vertel hem dat ik alles wil doen om hem gelukkig te maken en morgen ga stoppen met drinken.
Woopsy
Woopsy
?
?

Vrouw
Boogschutter Geit
Leeftijd : 56
Registratie datum : 23-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum